Wódki można podzielić na:
- wódki czyste – będące rozcieńczonym wodą do 45% (lub więcej) spirytusem rektyfikowanym;
- wódki czyste zwykłe - powstałe ze spirytusu rektyfikowanego zbożowego lub ziemniaczanego
- wódki wyborowe - powstałe ze spirytusu rektyfikowanego wyborowego (dwukrotnie rektyfikowanego)
- wódki luksusowe - powstałe ze spirytusu rektyfikowanego luksusowego (wielokrotnie rektyfikowanego)
- wódki gatunkowe – otrzymywane ze spirytusu rektyfikowanego, wody,
wyciągów roślinnych, olejków zapachowych, cukru itp.; do szeroko
pojętych wódek gatunkowych zalicza się też wysokoprocentowe napoje
alkoholowe produkowane z:
- destylatów owocowych i ziołowych rektyfikowanych (calvados, winiak, kirsz, grappa, gin, cytrynówka, przepalanka, jarzębiak, anyżówka, goldwasser) - wódki gatunkowe zwykłe,
- z destylatów nierektyfikowanych (arak, rum, starka, whisky, brandy, rakija, śliwowica, morwówka, tequila, mescal) - wódki gatunkowe naturalne
- bimber – napój alkoholowy podobny do wódki produkowany ze spirytusu destylowanego, ale nierektyfikowanego.
- wódki wytrawne (do 50 g ekstraktu w 1 l)
- wódki półwytrawne (od 51 g do 120 g w 1 l)
- wódki półsłodkie (od 121 g do 220 g w 1 l)
- wódki słodkie (od 221 g do 330 g w 1 l)
- likiery i kremy (powyżej 330 g ekstraktu w 1 l)
Finlandia wódka produkowana w Finlandii od 1970 r., o zawartości ok. 40% alkoholu. Istnieją też jej inne odmiany, ale nie są one dostępne na wszystkich rynkach (m.in Finlandia o 60% zawartości alkoholu)
Powstaje ze spirytusu jęczmiennego, wg producenta powstaje tylko ze starannie wyselekcjonowanych 6-rzędowych źdźbeł jęczmienia i naturalnie czystej wody lodowcowej, pozyskiwanej w miejscowości Koskenkorva. Woda ta przepływa przez morenę glacjalną, ulegając wielokrotnej filtracji w wyniku czego jest tak czysta, że dalsze chemiczne oczyszczanie nie jest konieczne. Produkt poddawany jest ponad 200 procesom destylacyjnym.
Butelka (ice bottle) została zaprojektowana przez fińskiego projektanta Tapio Wirkkali. Obecna butelka wódki Finlandia została zaprojektowana przez firmę Hanson Associates z Filadelfii. Wprowadzono ją na rynek w 1998 r. Dodano srebrną zakrętkę a papierową etykietę zamieniono na lakierowaną na szkle. Zmiana spowodowała dwukrotny wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim.
W 2003 r. nową butelkę zaprojektował Harri Koskinen, jeden z czołowych fińskich projektantów szkła. W tym samym czasie zmienione zostaje również logo marki (nowy projekt przygotowała nowojorska firma Wallace – Church Inc.).
Danzka – wódka wytwarzana w Danii.
Jest destylowana z pszenicy oraz dokładne oczyszczonej i zdemineralizowanej miękkiej wody. Kilkakrotnie filtrowana. Nalewana do aluminiowych pojemników (dzięki temu szybciej się schładza), które kształtem przypominają termos. W środku powleczone są one ochronną warstwą, która zapobiega kontaktowi metalu z alkoholem. Produkowana w pięciu wersjach - czystej wódki oraz wódek o smaku cytrusowym, żurawinowym, czarnej porzeczki oraz grapefruitowym. Posiada bardzo łagodny smak, a jednocześnie nie jest słabsza od innych wódek.
A czy tę wódkę można kupić w specjalistycznym sklepie alkoholowym, czy trzeba ją zamówić.
OdpowiedzUsuń